Προσυνεδριακός Διάλογος ΚΕΔΕ: Εισήγηση Προέδρου Επιτροπής Ανάπτυξης &Υποστήρικης Επιχειρηματικότητας Παναγιώτη Χριστόφα.

                                               


   ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 16/10/2024

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΧΡΙΣΤΟΦΑ



Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι,

Η ανάπτυξη της τοπικής επιχειρηματικότητας αποτελεί μια από τις βασικές προκλήσεις μας ως Αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού.

Αφορά σε έναν τομέα κομβικής σημασίας, που σχετίζεται άμεσα με την οικονομία αλλά και με τους δείκτες ευημερίας ενός τόπου.

Αλλά και για έναν τομέα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, αν αναλογιστεί κανείς το πόσο έντονα επιδρούν σε αυτόν εξωγενείς παράγοντες που εξαρτώνται ελάχιστα, πολλές φορές και καθόλου, από τους Δήμους.

Οφείλουμε, ως Δήμοι, να έχουμε διασφαλίσει όλες τις ικανές και αναγκαίες συνθήκες για την ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον τόπο μας.

Να συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός οικοσυστήματος φιλικού προς την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία.

Πώς μπορεί να γίνει αυτό;



            Με έργα και προγράμματα που έχουν σαφή προσανατολισμό στην επιχειρηματική ανάπτυξη.

            Με μηχανισμούς υποστήριξης της επιχειρηματικότητας, ενθάρρυνσης της καινοτομίας, ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων.

            Με μηχανισμούς ενημέρωσης ή ακόμη και στοχευμένης και εξατομικευμένης συμβουλευτικής.

            Με την ανάπτυξη πρωτοβουλιών εξωστρέφειας, συμπράξεων και συνεργασιών τόσο ανάμεσα σε επιχειρήσεις, όσο και ανάμεσα σε επιχειρήσεις και ερευνητικά ή ακαδημαϊκά ιδρύματα.

Όλα αυτά βέβαια, μέσα στο πλαίσιο χάραξης και υλοποίησης στρατηγικών που θα έχουν προκύψει από εμπεριστατωμένες μελέτες, με χαρακτηριστικά βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας και που δεν θα είναι οριζόντιες, αλλά θα λαμβάνουν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής.

Και φυσικά, σε συνεργασία με την Κεντρική Διοίκηση, τις Περιφέρειες, με διαδημοτικές συμπράξεις όπου αυτό είναι εφικτό, μαζί με τα Επιμελητήρια, Ερευνητικά και Ακαδημαϊκά Ιδρύματα και με κάθε εμπλεκόμενο φορέα.

Την ίδια στιγμή, πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως ως Δήμοι:

  θα εφαρμόζουμε ένα σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία των επιχειρήσεων,

   θα έχουμε απλουστευμένες όλες τις σχετικές διαδικασίες,

  θα έχουμε εκσυγχρονίσει τις υπηρεσίες μας προς τους πολίτες αλλά και τις επιχειρήσεις και φυσικά

    θα έχουμε ενεργοποιήσει τους απαραίτητους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που θα διασφαλίζουν την τήρηση των κανόνων και δεν θα επιτρέπουν την ανάπτυξη αθέμιτου ανταγωνισμού.

Παράλληλα, όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τα ζητήματα καθημερινότητας, όπως η καθαριότητα, η προσβασιμότητα, οι υποδομές κλπ που επηρεάζουν σημαντικά την ανάπτυξη και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας σε έναν τόπο.

Για να τα πετύχουμε αυτά, το σημαντικότερο χρηματοδοτικό μας εργαλείο είναι το ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου.

Μια από τις κύριες επιλογές πολιτικής είναι η Διασύνδεση των Επιχειρήσεων και ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

  η προσαρμογή δεξιοτήτων ανθρώπινου δυναμικού στο πλαίσιο της Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης, η οποία αναπτύσσεται σε Περιφερειακό Επίπεδο

   η Στήριξη της Επιχειρηματικής Καινοτομίας και του Ψηφιακού Μετασχηματισμού και

  η δημιουργία υποδομών και μηχανισμών στήριξης της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας

Εντοπίζουμε, επίσης, τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του Δημόσιου Τομέα και την επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.

Το πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα, έχει επίσης πόρους για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και μηχανισμούς υποστήριξής τους, ενώ και το πρόγραμμα της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης θέτει ως προτεραιότητα για τις επιλέξιμες περιοχές μεταξύ άλλων την ενίσχυση και τη προώθηση της επιχειρηματικότητας.

Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και τα Σχέδια Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων, τα οποία περιλαμβάνουν δράσεις υποστήριξης των επιχειρήσεων.

Με λίγα λόγια, οι δυνατότητες που μας δίνει το νέο ΕΣΠΑ αποτελούν όντως για εμάς μια σημαντική ευκαιρία να συμβάλλουμε στην τοπική ανάπτυξη, μέσω της προώθησης της καινοτομίας και του επιχειρείν.

Ωστόσο, η υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία, ειδικά για τους μικρούς ή τους ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους. Τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά τους, καθώς επίσης και οι δεδομένες ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό θέτουν σημαντικές προκλήσεις στη διαδικασία ωρίμανσης έργων, εκπόνησης απαραίτητων μελετών, προετοιμασίας φακέλων, την υλοποίηση και την επίβλεψη. Απαιτούνται, επομένως, πρωτοβουλίες υποστήριξης ώστε όλοι οι Δήμοι να μπορέσουν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του νέου ΕΣΠΑ.

Πέραν αυτών, όμως, πώς μπορούμε να μιλάμε για ταχύτερες διαδικασίες χωρίς το απαραίτητο προσωπικό;

Για ανάπτυξη ελεγκτικών μηχανισμών με υποστελεχωμένη Δημοτική Αστυνομία;

Επομένως, ειδικά όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, είναι επιτακτική η άμεση άρση της αναστολής προσλήψεων, αλλά και η άμεση συνέχιση του προγράμματος απασχόλησης ανέργων άνω των 55 ετών για την αντιμετώπιση των ζητημάτων καθημερινότητας.

Κάπου εδώ, πρέπει όμως να αναφερθούμε και στη μεγαλύτερη ίσως πρόκλησή μας, που δεν είναι άλλη από την οικονομική κατάσταση των Δήμων.

Η αύξηση του μισθολογικού και ενεργειακού κόστους και φυσικά η επιβολή του τέλους ταφής και το γεγονός ότι πρακτικά οι Δήμοι έχουν αναλάβει περισσότερες αρμοδιότητες, χωρίς αυτό να συνοδεύεται με αντίστοιχη αύξηση της χρηματοδότησης, μας έχουν φέρει σε κατάσταση οικονομικής ασφυξίας. Τίθεται πλέον ζήτημα οικονομικής βιωσιμότητας των Δήμων παρά την πρόσφατη αύξηση των ΚΑΠ, με την αλλαγή του συστήματος κατανομής τους.

Τα αιτήματά μας για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος είναι σαφή:

  Επιτάχυνση διαδικασίας απόδοσης των εσόδων που δικαιούνται οι Δήμοι,

 Κατάργηση του τέλους ταφής και επιστροφή των παρακρατήσεων στους ΚΑΠ,

 Κάλυψη του υπερβάλλοντος ενεργειακού κόστους των Δήμων και των νομικών τους προσώπων από τον κρατικό προϋπολογισμό,

Οφείλουμε, φυσικά, να σημειώσουμε πως στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης του πολύ σοβαρού ζητήματος των οφειλών προς τους Δήμους, στον νέο νόμο του Υπουργείου Εσωτερικών, τον Ν. 5143/2024, η πρόβλεψη για ρύθμιση οφειλών ιδιωτών και επιχειρήσεων προς τους ΟΤΑ σε έως και 60 δόσεις είναι ένα σημαντικό βήμα.

Επίσης, θα αναφερθώ ξανά στο ζήτημα του Τέλους Ανθεκτικότητας και της ελληνικής… πρωτοτυπίας αυτό να εισπράττεται από το Κράτος χωρίς καμία ανταποδοτικότητα για τις τοπικές κοινωνίες και να επαναλάβω το πάγιο αίτημά μας ως ΚΕΔΕ, αυτό να αποδοθεί εξ ολοκλήρου στην Αυτοδιοίκηση.

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, για να ανταπεξέλθουν οι Δήμοι στην πρόκληση της στήριξης της επιχειρηματικότητας, όπως ισχύει για όλο το εύρος αρμοδιοτήτων μας, απαιτούνται πόροι, οικονομικοί και ανθρώπινοι, και εργαλεία.

Οφείλουμε να δούμε κατάματα τις προκλήσεις, που έχουμε μπροστά μας για την οικονομική βιωσιμότητα των Δήμων μας, να συνεχίσουμε τις διεκδικήσεις μας αλλά ταυτόχρονα να υπηρετούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους δημότες μας στον τομέα της επιχειρηματικότητας.

Ως σχετική με τον συγκεκριμένο τομέα Επιτροπή, αλλά και συνολικά ως Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, οφείλουμε να εργαστούμε προς αυτή την κατεύθυνση και θα συμβάλουμε σε αυτό.

Σας ευχαριστώ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου