Οι τοπικοί και οι περιφερειακοί ηγέτες εξέφρασαν την έντονη αντίθεσή τους στη συγκέντρωση της χρηματοδότησης της πολιτικής συνοχής στον επόμενο προϋπολογισμό της ΕΕ, κατά τη σύνοδο ολομέλειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών (ΕτΠ) στις 10 Δεκεμβρίου. Προειδοποίησαν ότι η αποδυνάμωση της πρόσβασης των περιφερειών και των πόλεων σε χρηματοδότηση θα μειώσει την περιφερειακή ικανότητα για αποτελεσματική καταπολέμηση της φτώχειας στον τομέα των μεταφορών, θα αυξήσει τις εδαφικές ανισότητες και θα υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης.
Σε
γνωμοδότηση που εκπόνησε ο Patrik Schwarcz-Kiefer (HU/EPP), μέλος του
κομητειακού συμβουλίου της Baranya Vármegye, τα μέλη της ΕτΠ υπογράμμισαν ότι η
φτώχεια στον τομέα των μεταφορών αυξάνεται σε ολόκληρη την ΕΕ, ιδίως σε
μειονεκτούσες αστικές και αγροτικές περιοχές με περιορισμένες δημόσιες
συγκοινωνίες, κακή συνδεσιμότητα και υψηλή εξάρτηση από τα αυτοκίνητα. Οι
ευάλωτες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών, των μονογονεϊκών
οικογενειών, των νέων και των ηλικιωμένων, των ατόμων με αναπηρία και των ομάδων
χαμηλού εισοδήματος, συχνά αντιμετωπίζουν περισσότερα εμπόδια όσον αφορά την
πρόσβαση στην κινητικότητα. Τόνισαν τον ζωτικό ρόλο της συνδεσιμότητας για την
οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή της ΕΕ και ότι οι περικοπές στους
δημόσιους προϋπολογισμούς έχουν οδηγήσει σε αυξανόμενη έλλειψη προσβάσιμων και
οικονομικά προσιτών μεταφορών, ενισχύοντας τις ανισότητες εντός της ενιαίας
αγοράς. Ζήτησαν στοχευμένες, τοποκεντρικές λύσεις προσαρμοσμένες σε αυτές τις
πραγματικότητες.
Οι
δήμοι και οι περιφέρειες τόνισαν τον καίριο ρόλο των δημόσιων μεταφορών που
χρηματοδοτούνται με δημόσιους πόρους για τη βελτίωση της προσβασιμότητας και τη
μείωση των ανισοτήτων κινητικότητας. Δήλωσαν ότι οι τοπικές και οι
περιφερειακές αρχές (ΤΠΑ) έχουν καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για τη στήριξη
των στόχων της ΕΕ για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και τη βελτίωση της
κινητικότητας, αλλά δεκαετίες υποχρηματοδότησης στον τομέα των μεταφορών και
αύξησης του λειτουργικού κόστους τις αναγκάζουν να κάνουν δύσκολες επιλογές
μεταξύ της διατήρησης βασικών υπηρεσιών δημόσιων μεταφορών και της επένδυσης σε
καθαρότερους στόλους. Ως εκ τούτου, η ΕτΠ ζήτησε να ενισχυθεί η στήριξη της ΕΕ
για τη μετάβαση στην κινητικότητα σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο με μια
σταδιακή τοποκεντρική και τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση που θα διασφαλίζει
τις ευάλωτες ομάδες και θα αντικατοπτρίζει την εδαφική πραγματικότητα.
Τα
μέλη της ΕτΠ δήλωσαν ότι η πολιτική συνοχής αποτελεί ζωτικής σημασίας πηγή
στήριξης για τις τοπικές και τις περιφερειακές αρχές, καθώς επιδιώκουν να
προσφέρουν αποτελεσματικές λύσεις κινητικότητας προσαρμοσμένες στις τοπικές
ανάγκες. Διασφαλίζει μια προσέγγιση πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και προβλέψιμη
χρηματοδότηση, επιτρέποντας τόσο ταχείες τοπικές επενδύσεις —σε βελτιώσεις
μικρής κλίμακας, για παράδειγμα, σε πεζοδρόμια και στάσεις λεωφορείων— όσο και
μακροπρόθεσμες στρατηγικές κινητικότητας. Προειδοποίησαν ότι η συγκέντρωση της
πολιτικής συνοχής θα υπονόμευε την ικανότητα των περιφερειών να παρέχουν
στοχευμένες, μακροπρόθεσμες λύσεις για τη φτώχεια στον τομέα των μεταφορών. Ως
εκ τούτου, η ΕτΠ ζητεί το επόμενο ΠΔΠ να εγγυάται στις περιφέρειες σταθερή πρόσβαση
σε χρηματοδότηση και άμεση συμμετοχή στον σχεδιασμό στρατηγικών κινητικότητας
προσαρμοσμένων στις τοπικές ανάγκες.
Εκτός
από την πολιτική συνοχής, οι τοπικοί και οι περιφερειακοί ηγέτες τόνισαν την
ευκαιρία να διασφαλιστεί ότι οι νέοι πόροι που θα διατεθούν στο πλαίσιο του
Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα δεν θα επιβαρύνουν δυσανάλογα τους πλέον
μειονεκτούντες. Ζήτησαν την πλήρη συμμετοχή των τοπικών και των περιφερειακών
αρχών στην εν εξελίξει κατάρτιση των εθνικών «κοινωνικών σχεδίων για το κλίμα»,
όπως απαιτείται από τον κανονισμό για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, και
επισήμαναν ότι αρκετά κράτη μέλη της ΕΕ δεν έχουν ακόμη υποβάλει τα σχέδιά
τους. Συνέστησαν στα κράτη μέλη να κάνουν χρήση της δυνατότητας ανακατανομής
έως και του 15 % των πόρων του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα στην πολιτική
συνοχής, η οποία παρέχει ένα έτοιμο πλαίσιο υλοποίησης και θα μπορούσε να
συμβάλει στην επιτάχυνση των τοπικών επενδύσεων για την αντιμετώπιση της
φτώχειας στον τομέα των μεταφορών και στην ανάπτυξη μέτρων που αποφέρουν απτά
οφέλη στην πράξη βραχυπρόθεσμα, καθώς και στην ενίσχυση των μακροπρόθεσμων
στόχων.
Τέλος,
στο πλαίσιο της καταπολέμησης της φτώχειας στον τομέα των μεταφορών, η ΕτΠ
ζήτησε οι κανόνες της ΕΕ να αναγνωρίσουν την ανάγκη λήψης μέτρων για τη
διευκόλυνση της επαναλειτουργίας των τοπικών σιδηροδρομικών γραμμών και των
διακλαδικών σιδηροδρομικών γραμμών και να ενθαρρύνουν τη λειτουργία άλλων τύπων
υπηρεσιών δημόσιων μεταφορών, ιδίως σε λιγότερο πυκνοκατοικημένες διασυνοριακές
περιοχές, οι οποίες συχνά υποεξυπηρετούνται από την παροχή υπηρεσιών που συχνά
τελειώνει αρκετά χιλιόμετρα από τα εθνικά σύνορα εντός του ενιαίου ευρωπαϊκού
χώρου μεταφορών. Τόνισαν επίσης τον ουσιαστικό συμπληρωματικό ρόλο των
αυτοκινήτων σε πολλές περιοχές και την ανάγκη λήψης συνοδευτικών μέτρων για τη
στήριξη της μετάβασης από τα παλαιά, ρυπογόνα οχήματα σε καθαρότερα, διασφαλίζοντας
δίκαιη και βιώσιμη κινητικότητα σε όλες τις περιφέρειες της ΕΕ και για όλους
τους πολίτες.
O Εισηγητής Patrik Schwarcz-Kiefer (HU/EPP),
μέλος του κομητειακού συμβουλίου της Baranya Vármegye μεταξύ των άλλων τόνισε:
«Η φτώχεια στον τομέα των μεταφορών είναι ένα σύνθετο φαινόμενο που συνδέεται
στενά με άλλες μορφές στέρησης. Η γνωμοδότηση που υιοθέτησε η ΕτΠ
ανταποκρίνεται στην κατάσταση αυτή και ζητεί επενδύσεις που θα επιφέρουν
ταχείες βελτιώσεις στην παροχή υπηρεσιών επιτόπου, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα
πλέον ευάλωτα άτομα και οι πλέον ευάλωτες οικογένειες δεν θα αφεθούν να
πληρώσουν το τίμημα της πράσινης μετάβασης. Προτείνει μέτρα τόσο για τις
ιδιωτικές όσο και για τις δημόσιες μεταφορές για τη βελτίωση της πρόσβασης σε
βασικές υπηρεσίες. Σε όλες τις αποφάσεις, η τεχνολογική ουδετερότητα και η
σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας πρέπει να παραμείνουν κατευθυντήριες αρχές.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου