Περιφερειακός σύμβουλος της Νότιας Δανίας
COTER-VII/038
Συνεδρίαση της επιτροπής «Πολιτική εδαφικής συνοχής και
προϋπολογισμός της ΕΕ» στις 17 και 18 Σεπτεμβρίου 2024
ΣΧΕΔΙΟ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ
Επιτροπή «Πολιτική εδαφικής συνοχής και προϋπολογισμός της
ΕΕ»
Το μέλλον της ευρωπαϊκής εδαφικής συνεργασίας (ΕΕΣ) μετά το 2027
Το παρόν έγγραφο θα εξεταστεί
κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής «Πολιτική εδαφικής συνοχής και προϋπολογισμός
της ΕΕ» που θα πραγματοποιηθεί στις 17 και 18 Σεπτεμβρίου 2024 στο Oulu της
Φινλανδίας. Για την έγκαιρη μετάφρασή τους, οι ενδεχόμενες τροπολογίες πρέπει
να υποβληθούν μέσω του ηλεκτρονικού εργαλείου για την κατάθεση τροπολογιών (που
βρίσκεται στη δικτυακή Πύλη των Μελών, στη διεύθυνση
https://memportal.cor.europa.eu), το αργότερο έως την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου
2024 και ώρα 15:00 (ώρα Βρυξελλών). Οδηγίες χρήσης παρέχονται στην ιστοσελίδα
https://memportal.cor.europa.eu/.
Σχέδιο γνωμοδότησης της επιτροπής
«Πολιτική εδαφικής συνοχής και προϋπολογισμός της ΕΕ» — Το μέλλον της
ευρωπαϊκής εδαφικής συνεργασίας (ΕΕΣ) μετά το 2027
I. ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Γενικές παρατηρήσεις
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ (ΕτΠ)
1. Είναι πεπεισμένη, όπως άλλωστε και η ομάδα εμπειρογνωμόνων υψηλού επιπέδου για το μέλλον της πολιτικής συνοχής και ο Enrico Letta στην έκθεσή του, ότι η εδαφική συνεργασία είναι ουσιώδους σημασίας για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της συνοχής στην Ευρώπη. Η διασυνοριακή, η διακρατική και η διαπεριφερειακή συνεργασία, καθώς και η συνεργασία στις εξόχως απόκεντρες περιοχές, είναι ενδεδειγμένες για την αντιμετώπιση προβλημάτων που υπερβαίνουν τα εθνικά σύνορα. Συμβάλλουν στην ανταλλαγή γνώσεων σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο όλες οι περιφέρειες της Ευρώπης μπορούν να προσαρμοστούν στις τρέχουσες δημογραφικές, βιομηχανικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, υλοποιώντας παράλληλα την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση.
2. Θεωρεί ότι η πολιτική συνοχής και η ευρωπαϊκή εδαφική
συνεργασία (ΕΕΣ) αποτελούν την πεμπτουσία της ευρωπαϊκής προστιθέμενης αξίας.
Θα πρέπει να ενισχυθούν στο μέλλον. Η ΕΕΣ είναι το σημαντικότερο μέσο για την
ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και αλληλεγγύη και κατά την επόμενη περίοδο
προγραμματισμού θα πρέπει να αυξηθεί στον μελλοντικό προϋπολογισμό τουλάχιστον
στο 8 % του συνολικού ποσού της χρηματοδότησης για τη συνοχή.
3. Επισημαίνει ότι οι παραμεθόριες περιοχές αντιπροσωπεύουν
το 40 % του εδάφους της ΕΕ, το δε 30 % του ευρωπαϊκού πληθυσμού ζει σε
παραμεθόριες περιοχές· είναι της άποψης ότι η χρηματοδότηση για τη διασυνοριακή
συνεργασία (Interreg A) θα πρέπει να διπλασιαστεί κατά την επόμενη περίοδο
προγραμματισμού.
4. Εκφράζει τη βαθιά ανησυχία της για το γεγονός ότι οι αρχές
της πολιτικής συνοχής και των προγραμμάτων Interreg —επιμερισμένη διαχείριση
και ισότιμη δράση σε τοπικές και περιφερειακές εταιρικές σχέσεις— διατρέχουν
κίνδυνο λόγω των προσπαθειών συγκέντρωσης στη διαχείριση των κονδυλίων της ΕΕ
κατά την περίοδο μετά το 2027.
5. Επικρίνει το γεγονός ότι στην ένατη έκθεση για τη συνοχή
δεν περιλαμβάνεται σαφής εκτίμηση των αποτελεσμάτων του Interreg, ούτε υπάρχει
σαφής αναφορά στην προστιθέμενη αξία και των τεσσάρων σκελών των προγραμμάτων
Interreg όσον αφορά τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων, την προώθηση της
ένταξης και των συνεργειών, τη στήριξη της υλοποίησης και της λειτουργίας της
εσωτερικής αγοράς και την προαγωγή της ειρήνης, της ασφάλειας και της
ευημερίας.
6. Επισημαίνει ότι οι πρόσφατες κρίσεις στην Ευρώπη, όπως η
πανδημία COVID-19, η μετανάστευση και ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας,
αναδεικνύουν την έκθεση των ευρωπαϊκών παραμεθόριων περιοχών σε απροσδόκητες
εξαιρετικές καταστάσεις.
7. Τονίζει ότι η ΕΕΣ στηρίζει τους στόχους της πολιτικής
συνοχής. Συμβάλλει στην εδαφική συνοχή όπως και στη μακροπρόθεσμη κοινωνική και
οικονομική ανάπτυξη των περιφερειών της ΕΕ και συνδράμει στην κάλυψη των
αναγκών διαφόρων εδαφών και στην αντιμετώπιση προκλήσεων (π.χ. νησιά, ορεινές
περιοχές, αραιοκατοικημένες περιοχές, εξόχως απόκεντρες περιοχές κ.λπ.).
Interreg: Κατάλληλο για το
μέλλον
8. Είναι της άποψης ότι η ΕΕΣ θα πρέπει να εκλαμβάνεται ως
βασική ενωσιακή πολιτική για την προώθηση της συνοχής, της διεύρυνσης της ΕΕ
και των καλών σχέσεων με τους γείτονες της ΕΕ. Θα πρέπει να συγκαταλέγεται
μεταξύ των σημαντικότερων μέτρων της ΕΕ για την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς,
καθώς και για την άρση των εμποδίων στην ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων,
υπηρεσιών και αγαθών στην Ευρώπη.
9. Τονίζει την ανάγκη διατήρησης των χρυσών κανόνων της ΕΕΣ:
κοινός σχεδιασμός, κοινή εφαρμογή, κοινή διαχείριση και κοινή υποβολή εκθέσεων,
με βάση πρωτοβουλίες από τη βάση προς την κορυφή, τοποκεντρικές προσεγγίσεις,
τοπικές και περιφερειακές εταιρικές σχέσεις και εμπιστοσύνη.
10. Καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διασφαλίσει ότι η μελλοντική
ΕΕΣ θα λαμβάνει υπόψη την αρχή της εταιρικής σχέσης και θα ενισχύει τη
στρατηγική εδαφική προσέγγιση και στα τέσσερα είδη συνεργασίας (διασυνοριακή,
διακρατική, διαπεριφερειακή και στις εξόχως απόκεντρες περιοχές), προκειμένου
να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων σε τοπικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό
επίπεδο.
11. Καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συνεχίσει τις προσπάθειές
της για την απλούστευση των κανόνων εφαρμογής της ΕΕΣ. Καλεί τα κράτη μέλη να
μην επιβάλλουν πρόσθετες απαιτήσεις πέραν εκείνων που ορίζονται σε επίπεδο ΕΕ
ή, εφόσον απαιτείται, να τροποποιήσουν την εθνική και περιφερειακή νομοθεσία
και τις διοικητικές διαδικασίες, ώστε να μην προβλέπονται πρόσθετες απαιτήσεις.
12. Έχει επίγνωση του γεγονότος ότι οι θεματικές προτεραιότητες
πρέπει να αντικατοπτρίζουν τη γενική προσέγγιση της ΕΕ, καλεί ωστόσο την
Επιτροπή να μειώσει τις απαιτήσεις για τα διασυνοριακά προγράμματα, ώστε οι
περιφέρειες και οι πόλεις να μπορούν να προτείνουν έργα που να ανταποκρίνονται
στις πραγματικές τους ανάγκες.
13. Τονίζει τη σημασία της εδαφικής συνεργασίας μεταξύ πόλεων
και περιφερειών για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των δημόσιων αρχών με
στόχο την αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων.
14. Επισημαίνει την ανάγκη να ενισχυθεί η σύνδεση μεταξύ της ΕΕΣ
και των περιφερειακών προγραμμάτων συνοχής, προκειμένου να ενισχυθεί το
ιστορικό επιτυχών επιδόσεων των προγραμμάτων αυτών. Τούτο μπορεί να επιτευχθεί
μόνο μέσω ενός αποτελεσματικού μηχανισμού μεταξύ των κρατών μελών, των
περιφερειών και των πόλεων, ο οποίος πρέπει να ενεργοποιείται ήδη κατά το
προπαρασκευαστικό στάδιο των μελλοντικών προγραμμάτων.
15. Καλεί επομένως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από κοινού με την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών, να προσεγγίσουν τα ενδιαφερόμενα κράτη
μέλη, τις περιφέρειες και τις πόλεις ήδη κατά την τρέχουσα περίοδο
προγραμματισμού, προκειμένου να εξεταστούν αποτελεσματικές ρυθμίσεις εδαφικής
συνεργασίας που θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στα περιφερειακά προγράμματα.
Η διασυνοριακή συνεργασία
(Interreg A)
16. Επισημαίνει ότι το Interreg A είναι ένα εμβληματικό
πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που φέρνει τους πολίτες της ΕΕ πιο κοντά με
συγκεκριμένο και άμεσο τρόπο, βελτιώνει τη ζωή στις παραμεθόριες περιοχές και
προωθεί την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
17. Τονίζει ότι το Interreg A θα πρέπει να συνεχίσει να
διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υπέρβαση των κύριων διασυνοριακών εμποδίων,
όπως η οικοδόμηση εμπιστοσύνης σε διασυνοριακό επίπεδο, η βελτίωση των
γλωσσικών δεξιοτήτων, η επέκταση μεταφορικών συνδέσεων, η άρση νομικών και
διοικητικών φραγμών, η αναγνώριση προσόντων και η αύξηση της χρήσης
διασυνοριακών δημόσιων υπηρεσιών.
18. Εφιστά την προσοχή στη μοναδική αξία του Ταμείου Μικρών
Έργων και θεωρεί ότι στον επόμενο κανονισμό θα πρέπει αυτό να συμπεριληφθεί σε
όλα τα προγράμματα Interreg A, καθώς τα μικρά έργα διαπροσωπικής κλίμακας και η
συνεργασία στον τομέα του πολιτισμού και του αθλητισμού παρέχουν σε νέους
εταίρους την ευκαιρία να συναντηθούν, να ανταλλάξουν ιδέες και να οικοδομήσουν
νέες σχέσεις και να δημιουργήσουν την αμοιβαία εμπιστοσύνη που είναι απαραίτητη
για τη διασυνοριακή συνεργασία.
19. Θεωρεί αναγκαίο να διατηρηθεί η εξομοίωση των θαλάσσιων
συνόρων με τα χερσαία σύνορα σε απόσταση έως 150 χιλιομέτρων στο πλαίσιο της
διασυνοριακής συνεργασίας.
20. Υποστηρίζει την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν
«κανονισμό για τη διευκόλυνση διασυνοριακών λύσεων» με σκοπό την άρση νομικών
και διοικητικών εμποδίων, ωστόσο κάθε δράση θα πρέπει να είναι πρωτίστως
προαιρετική και ευέλικτη όσον αφορά τις υφιστάμενες εθνικές και διμερείς
λύσεις. Η πείρα και οι γνώσεις των διαχειριστικών αρχών Interreg μπορεί να
είναι ιδιαίτερα επωφελείς για τους μελλοντικούς εθνικούς και περιφερειακούς
διασυνοριακούς συντονιστικούς φορείς που προβλέπονται στον εν λόγω κανονισμό.
21. Τονίζει τη σημασία του Interreg A για την ανάπτυξη
ικανοτήτων στις περιφέρειες των υποψήφιων χωρών κατά τη διαδικασία προσχώρησης.
Τα προγράμματα Interreg συμβάλλουν στην επέκταση των αρμοδιοτήτων των τοπικών
και περιφερειακών αρχών και στην προετοιμασία για την υλοποίηση των πιο
σύνθετων έργων, τα οποία θα μπορούσαν να υλοποιηθούν κατά την προσχώρηση στην
ΕΕ.
Η διακρατική συνεργασία
(Interreg B)
22. Αναγνωρίζει την αξία και τη σημασία του Interreg B,
δεδομένου ότι καλύπτει ευρύτερες διακρατικές περιοχές με κοινά γεωγραφικά,
ιστορικά, πολιτιστικά και κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά, όπως οι ορεινές
περιοχές, οι θαλάσσιες περιοχές και οι μακροπεριφέρειες.
23. Επισημαίνει ότι το Interreg B αποτελεί σημαντικό εργαλείο
για την άδραξη ευκαιριών και την αντιμετώπιση προκλήσεων στις γειτονικές χώρες
και στις χώρες της διεύρυνσης μέσω της συμμετοχής τόσο των ίδιων όσο και των
περιφερειών τους.
24. Ζητεί μεγαλύτερη διαφοροποίηση και εξειδίκευση των
προγραμμάτων Interreg B με βάση τις ειδικές ανάγκες και δυνατότητες κάθε
διακρατικής περιοχής, καθώς και περισσότερες συνέργειες και συντονισμό με άλλα
ενωσιακά και εθνικά προγράμματα και πολιτικές, ιδίως στους τομείς του κλίματος,
του περιβάλλοντος, της ενέργειας, των μεταφορών, της ψηφιοποίησης, της
ανταγωνιστικότητας και της κοινωνικής ένταξης.
Η διαπεριφερειακή συνεργασία
(Interreg C)
25. Αναγνωρίζει τον ρόλο και τις δυνατότητες του Interreg C, το
οποίο είναι το μόνο πεδίο δράσης που παρέχει σε κάθε πόλη και περιφέρεια σε
ολόκληρη την ΕΕ τη δυνατότητα να συνεργάζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να
επιτυγχάνουν τη συμμετοχή περιφερειών από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και από
ορισμένες τρίτες χώρες.
Interreg Europe
26. Τονίζει τη σημασία του προγράμματος Interreg Europe για τη
στήριξη των τοπικών και περιφερειακών αρχών στη βελτίωση των πολιτικών
περιφερειακής ανάπτυξης στους πλέον βασικούς και επείγοντες τομείς πολιτικής,
όπως η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση, η βιώσιμη κινητικότητα, η εκπαίδευση, η
κοινωνική ένταξη, η υγεία και η περίθαλψη, η ολοκληρωμένη ανάπτυξη και η
καλύτερη περιφερειακή διακυβέρνηση.
27. Αναγνωρίζει τον ρόλο του προγράμματος Interreg Europe στη
στήριξη της ανταλλαγής γνώσεων και βέλτιστων πρακτικών μεταξύ των περιφερειών
της ΕΕ σε διάφορα επίπεδα ανάπτυξης.
28. Υποστηρίζει την άποψη της ομάδας υψηλού επιπέδου ότι η
διαπεριφερειακή συνεργασία χρήζει μεγαλύτερης προσοχής, μεταξύ άλλων για την
υπέρβαση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι περιφέρειες εκείνες που
βρίσκονται σε οικονομικό αδιέξοδο ή παρακμή.
Interact
29. Αναγνωρίζει τον ρόλο του προγράμματος Interact στην
εναρμόνιση και την απλούστευση της υλοποίησης των προγραμμάτων Interreg και
στην ομαλή διαχείριση των κονδυλίων της ΕΕ, επικροτεί δε τις δράσεις κατάρτισης
και τα ψηφιακά εργαλεία για τη συντόμευση του χρόνου υποβολής αιτήσεων, για τον
εντοπισμό επικαλύψεων και για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου διπλής
χρηματοδότησης.
30. Ζητεί να συνεχιστεί με το Interact η προώθηση της
πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και να ενισχυθεί η τεχνική και η διοικητική στήριξη
των περιφερειών και των πόλεων. Στοχευμένα εργαστήρια για τις περιφέρειες και
τις πόλεις, ιδίως σχετικά με την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, αποσκοπούν
στη χρήση της γνώσης και την ανάπτυξη ικανοτήτων, καθώς και στην απλούστευση
και την ανταλλαγή διαδικασιών.
ESPON
31. Θεωρεί ότι το ESPON αποτελεί μοναδικό μέσο της πολιτικής
συνοχής που επιτρέπει την ανάπτυξη της εδαφικής γνώσης και τη μείωση των κενών
γνώσης, προς στήριξη των ευρωπαϊκών περιφερειών ούτως ώστε να γίνουν πιο
ανθεκτικές και να αξιοποιήσουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης.
32. Θεωρεί ότι οι εκτιμήσεις εδαφικού αντικτύπου που
διενεργούνται στο πλαίσιο του προγράμματος ESPON είναι απαραίτητες για τη
βελτίωση των συνολικών αναλύσεων που διεξάγει η Επιτροπή σχετικά με τον
αντίκτυπο της νομοθεσίας της ΕΕ.
URBACT
33. Εκλαμβάνει το πρόγραμμα URBACT ως εργαλείο για επίτευξη
αλλαγής στις ευρωπαϊκές πόλεις μέσω της ολοκληρωμένης αστικής ανάπτυξης, των
κατασκευαστικών δεξιοτήτων και της ανταλλαγής γνώσεων για την Ευρωπαϊκή Αστική
Πρωτοβουλία και το Αστικό Θεματολόγιο της ΕΕ.
34. Υποστηρίζει το πόρισμα της εκτίμησης επιπτώσεων του URBACT
III, κατά το οποίο ζητείται καλύτερη ευθυγράμμιση του URBACT με τον συνολικό
πολιτικό λόγο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Πράσινης Συμφωνίας.
35. Ζητεί να αναληφθεί δράση κατά της κατακερματισμένης
προσέγγισης της αστικής ανάπτυξης σε επίπεδο ΕΕ, δεδομένων των πολυάριθμων νέων
πρωτοβουλιών και ευκαιριών χρηματοδότησης των τελευταίων ετών. Προς τούτο
απαιτούνται περισσότερες συνέργειες και συμπληρωματικότητα μεταξύ των ενωσιακών
μέτρων αστικής ανάπτυξης και των περιφερειακών προγραμμάτων συνοχής.
Εξόχως απόκεντρη συνεργασία
(Interreg D)
36. Εφιστά την προσοχή στους μόνιμους διαρθρωτικούς περιορισμούς
των εξόχως απόκεντρων περιοχών, οι οποίοι μνημονεύονται στο άρθρο 349 της
Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), και τονίζει τη σημασία
του Interreg D για την αλληλεπίδραση μεταξύ του πληθυσμού και της οικονομίας
των εν λόγω περιοχών.
37. Τονίζει ότι το Interreg D πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτο
ώστε να δύνανται οι εξόχως απόκεντρες περιοχές να επωφελούνται από αυτό ανάλογα
με τις τοπικές τους συνθήκες και να το συνδέουν καλύτερα με τα οικεία
προγράμματα συνοχής, δεδομένου ότι οι εν λόγω περιοχές παρουσιάζουν ειδικές
συνθήκες, συγκεκριμένες προκλήσεις και ευκαιρίες που συναρτώνται με τη
γεωγραφική απόσταση, το κλίμα και τη βιοποικιλότητα.
Απλουστεύσεις
38. Είναι της άποψης ότι θα πρέπει να υπάρχουν μεγαλύτερη
ευελιξία και λιγότεροι διοικητικοί περιορισμοί κατά την εφαρμογή τοποκεντρικών,
κοινών και ολιστικών στρατηγικών με σχέδια εφαρμογής που να χρησιμοποιούν
διάφορα είδη επιχορηγήσεων και χρηματοδότησης.
39. Ζητεί μεγαλύτερη συμμετοχή και στήριξη από τις εθνικές αρχές
και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, προκειμένου να εξορθολογιστεί και να απλουστευθεί
το νομικό και διοικητικό πλαίσιο για τη διασυνοριακή συνεργασία και να
διασφαλιστεί η συνοχή και η συμπληρωματικότητα μεταξύ των προγραμμάτων ΕΕΣ και
των λοιπών ενωσιακών και εθνικών προγραμμάτων και στρατηγικών. Αυτό
περιλαμβάνει επίσης τη διερεύνηση νέων μορφών και τύπων διασυνοριακής
συνεργασίας, όπως έργα μικρής κλίμακας, στρατηγικές συνοριακές συνδέσεις, διασυνοριακές
λειτουργικές περιοχές και διασυνοριακές δημόσιες υπηρεσίες.
40. Επισημαίνει ότι η ανάπτυξη συστημάτων ανταλλαγής δεδομένων
επιβαρύνει υπερβολικά τα προγράμματα. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θα πρέπει να
εξετάσει τη δυνατότητα καθιέρωσης ενιαίας διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για όλα
τα προγράμματα, καθώς και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που τούτο
συνεπάγεται· υπενθυμίζει, στο πλαίσιο αυτό, τους πόρους και την ανταλλαγή
γνώσεων στο πλαίσιο του Interact.
41. Είναι της άποψης ότι το σύστημα δεικτών θα πρέπει να
ελεγχθεί και να βελτιωθεί προκειμένου να αντικατοπτρίζει καλύτερα τα πραγματικά
και πιο ποιοτικά αποτελέσματα των έργων ΕΕΣ, υποστηρίζοντας κατ’ αυτόν τον
τρόπο την τεκμηρίωση των προγραμμάτων σχετικά με τα οφέλη και την αξία της
συνεισφοράς της ΕΕ.
42. Καλεί την Επιτροπή, τις διαχειριστικές αρχές Interreg A και
τις τοπικές κοινότητες να προωθήσουν ενεργά το Ταμείο Μικρών Έργων, να το
ανοίξουν στους πολίτες που ζουν σε παραμεθόριες περιοχές και να τους παράσχουν
τη δυνατότητα να υποβάλουν αιτήσεις χρηματοδότησης και κατ’ αποκοπή
χρηματοδότησης μέσω απλών διαδικασιών.
Χρηματοδότηση και διοίκηση
43. Επισημαίνει ότι η τρέχουσα χρηματοδότηση είναι ανεπαρκής και
δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ή στο ενδιαφέρον για διασυνοριακή συνεργασία.
Πολλές αιτήσεις απορρίπτονται λόγω δημοσιονομικών περιορισμών, ακόμη και αν τα
έργα είναι υψηλής ποιότητας και συνάφειας.
44. Διαβλέπει την ανάγκη διαφοροποιημένης συγχρηματοδότησης
μεταξύ 50 % και 85 % ανάλογα με το είδος και το μέγεθος του έργου, τη συμμετοχή
δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, το γεωγραφικό και θεματικό πεδίο της
συνεργασίας, καθώς και το επίπεδο ανάπτυξης και ολοκλήρωσης των περιφερειών.
45. Προτείνει να υπάρξει μέριμνα για μεγαλύτερη ευελιξία και
δυνατότητα μεταφοράς κονδυλίων μεταξύ προγραμμάτων και προτεραιοτήτων και να
αυξηθούν οι προχρηματοδοτήσεις και οι προκαταβολές για προγράμματα και έργα.
46. Είναι της άποψης ότι το υφιστάμενο σύστημα επαναεισροών, το
οποίο βασίζεται σε ελέγχους και πιστοποιητικά των κρατών μελών, σε βασικές
απαιτήσεις διαχείρισης και ελέγχου και σε λεπτομερείς κανόνες για την αναφορά
παρατυπιών με σκοπό την προστασία των χρημάτων των φορολογουμένων της ΕΕ, έχει
μέχρι στιγμής αποδείξει την αξία του.
47. Αναγνωρίζει, ωστόσο, ότι θα πρέπει να αντληθούν διδάγματα
από προσεγγίσεις που βασίζονται περισσότερο στις επιδόσεις τόσο στην πολιτική
συνοχής όσο και στον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καλεί δε την
Επιτροπή να αναλύσει τη σκοπιμότητα πιθανών συστημάτων με βάση στόχους και
ορόσημα και να συμβάλει στην ανάδειξη των στόχων και της προστιθέμενης αξίας
του Interreg.
48. Καλεί την Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη
μέλη να υιοθετήσουν ταχέως το μελλοντικό νομικό πλαίσιο, ζητεί δε από την
Επιτροπή και τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν την έγκαιρη έγκριση των
προγραμμάτων, πριν από την έναρξη της σχετικής περιόδου, ούτως ώστε να είναι
δυνατή η μέσω αυτών γρήγορη έγκριση, χρήση και εκταμίευση μέσων με στόχο την
οικονομική μεγέθυνση και την ανάπτυξη στις περιφέρειες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου